UKK / FAQ

Yleiset asiat:

Mitä ladatuissa ohjelmissa näkyvä Backup-painike tekee?

Painikkeella määritellään halutaanko ladattu ohjelma mukaan iTunes- tai iCloud-varmuuskopioon. Jos painikkeessa palaa vihreä valo, ohjelma varmuuskopioidaan. Katso myös "Lataukset / Saako laitteeseen ladattuja ohjelmia jotenkin siirrettyä tietokoneelle?"

Miksei haku löydä yhtään ohjelmaa? / Miksi kanavalistassa näkyy vain harmaita päivämääräpalkkeja, eikä ohjelmia?

Jos olet juuri rekisteröitynyt TVkaistan käyttäjäksi, alkaa henkilökohtainen tallentimesi tallentaa ohjelmia vasta rekisteröitymishetkestä alkaen. Näinollen kestää parisen tuntia, ennen kuin ensimmäiset ohjelmat ovat katsottavissa. Koeta siis uudelleen hetken kuluttua. Ohjelmalistat päivitetään automaattisesti muutaman minuutin välein, mutta voit käynnistää päivityksen myös manuaalisesti kanavanäkymien päätasolla olevasta ympyränuolipainikkeesta.

Miksi sovellus on niin kallis?

Huomaathan että saat kaupanpäälle kuukauden katseluaikaa (Normaalisti 20€). Tämä huomioonottaen hinta ei mielestämme ole kohtuuton.

Löysin bugin! Kirjoittaisinko negatiivisen arvostelun AppStoreen?

Älä! (ainakaan heti) Kirjoita ensin meille palautetta osoitteeseen asiakaspalvelu@deltavee.fi ja katsotaan saadanko ongelma korjattua. Tämä on muuten paras tapa kaikkien AppStoresta ostettujen ohjelmien kanssa. Kehittäjät eivät saa välttämättä tietoonsa arvosteluja, mutta ottavat mielellään vastaan palautetta (kyllä, myös bugiraportteja), jotta voivat korjata viat.

Mihin valitan kun on valitettavaa? (kehuakin saa)

Ohjelmaan ja sen toimintaan liittyvissä asioissa meille: asiakaspalvelu@deltavee.fi
Yleisissä TVkaista -palveluun liittyvissä asioissa heille: asiakaspalvelu@tvkaista.com

Poistin ohjelman katsotuista, mutta se näkyy edelleen haku -välilehden kautta. Miksi?

Ohjelman poistaminen katsotuista poistaa sen vain katsotuista. Toisin sanoen vain tieto siitä koska sitä on katsottu ja mihin asti, poistetaan, ei itse ohjelmaa.

Miksi joudun maksamaan sovelluksesta? Olenhan jo maksanut TVkaistan katseluajasta?

Ohjelman on kehittänyt DeltaVee Ky, vaikkakin yhteistyössä TVkaistan kanssa. Kehityskustannukset on tietysti katettava jollakin tavalla, joten tämä on se. Huomaathan että saat myös kaupanpäälle kuukauden lisää katseluaikaa.

Tilaukseni on loppumaisillaan tai loppunut. Miten ostan lisäaikaa?

Lisää katseluaikaa voit ostaa suoraan sovelluksesta. Voit ostaa lisäaikaa myös TVkaista-palvelusta http://www.tvkaista.com. Jos ostat sitä kautta, muista käyttää kirjautuessasi samoja tunnuksia kuin sovelluksessakin.

 

Lataukset:

Jatkuvatko lataukset taustalla, kun siirtyy pois sovelluksesta?

Kyllä, mutta vain rajoitetun ajan (10 minuuttia). Apple on asettanut kyseisen rajoituksen sovellusten tausta-ajolle. Vain tietyntyyppiset sovellukset (VoIP, musiikkia soittavat ja paikannusta käyttävät) saavat olla jatkuvasti käynnissä tausta-ajossa. Sovellus varoittaa tausta-ajon loppumisesta hieman ennen tämän tapahtumista, jolloin voi käväistä takaisin sovelluksessa ja tuo kymmenen minuutin aika alkaa alusta.

Vanhemmissa laitteissa, kuten iPhone 3G, ei ole moniajoa, joten tv-ohjelmien lataaminen taustalla ei ole niissä mahdollista.

Miksi ohjelman lataaminen epäonnistuu joskus?

Tämä voi tapahtua kahdesta syystä: Joko ohjelmasta ei ole vielä muodostettu iOS:lle sopivaa versiota, tai ohjelmaa ei ole tallennettu tallentimeesi. Tämä saattaa johtua myös siitä että et ole valinnut ko. kanavaa tallennettavaksi.

Miksi listassa sitten näkyy ohjelmia joita ei ole tallentimessani?

Ohjelman integraatio TVkaista -palvelun kanssa on vielä näiltä osin melko löyhä, joten meillä ei ole tarkkaa tietoa ohjelmista jotka ovat saatavilla juuri sinun käyttäjätunnuksellasi. Tähän on tarkoitus myös saada parannusta jatkossa.

Tulevatko sovellukseen ladatut ohjelmat mukaan varmuuskopioon?

Versiosta 1.4 alkaen tulevat oletuksena. Tätä ennen videodataa ei varmuuskopioitu. Jos ohjelmanäkymässä olevassa iTunes-painikkeessa on vihreä merkkivalo, sisällytetään ohjelman varmuuskopioon. Samalla ohjelma näkyy myös iTunesin tiedostonsiirtolistassa. HUOM!: Vihreä merkkivalo ei merkitse sitä että ohjelma olisi varmuuskopioitu, vaan että se sisällytetään seuraavaan laitteen varmuuskopioon.Varmuuskopiointi tulee suorittaa erikseen joko iTunes:iin tai iCloud-palveluun.

Saako laitteeseen ladattuja ohjelmia jotenkin siirrettyä tietokoneelle?

Kyllä. Versiosta 1.4 alkaen sovellus tukee ladattujen tiedostojen siirtämistä iTunesin kautta. Homma toimii seuraavasti: 1. Kytke laite iTunesiin (joko USB-kaapelilla, tai langattomasti). 2. Valitse laite iTunesin sivupalkista 3. Valitse ylälaidasta 'Apps' -välilehti ja skrollaa sivun alalaitaan 4. Valitse tiedostonjako - sovellukset -kohdasta TVkaista 5. Valitse ja siirrä haluamasi ohjelmat haluamaasi kansioon joko raahaamalla tai iTunesin tiedostodialogilla Sama toimii myös toisinpäin, eli voit siirtää ohjelmia myös takaisin laitteeseen vastaavalla tavalla.

Mitä haittaa siitä on, jos kaikki ladatut ovat mukana varmuuskopiossa?

Koska videotiedostot ovat hyvin suuria (elokuva voi viedä jopa 2,5 gigatavua tilaa), kestää niiden varmuuskopioiminen pitkän aikaa. Lisäksi jos varmuuskopio tehdään iCloud-palveluun, voi käytettävissä oleva levytila loppua nopeastikin. Tämän takia sovelluksessa on mahdollista valita, halutaanko kaikki ladatut ohjelmat automaattisesti sisällyttää varmuuskopioon, vai ei. Oletuksena tämä asetus on päällä versiosta 1.4 alkaen.

 

Suoratoisto:

Miksei suoratoisto (streaming) toimi mobiiliverkossa?

Apple vaatii että palvelin tukee HTTP live streaming -protokollaa jos ohjelma streamaa videota mobiiliverkossa. Tämän toteuttaminen vaatii mittavia palvelinpuolen muutostöitä, joten se on toistaiseksi jätetty pois.

Eikö sitten ole mitään tapaa katsoa ohjelmia kun en ole wlan-verkossa?

Kyllä, tähän on kaksi tapaa: - Voit ladata ohjelman ensin laitteeseen (lataus toimii myös mobiiliverkoissa) ja katsoa sen kun se on kokonaan latautunut. - Voit käyttää jakamispainikkeen takaa löytyvää 'Avaa Safarissa' -toimintoa, jolloin videolinkki avautuu web-selaimessa. Tämä ei ole aivan yhtä kätevää kuin sovelluksen käyttäminen suoraan, mutta parempi kuin ei mitään.

Miksi suoratoisto toisinaan sanoo, että ohjelmaa ei voida katsoa?

Yleisin syy tähän on se, että yritit katsoa uudehkoa ohjelmaa, jonka videokonversio on vielä kesken. TVkaistan palvelin muodostaa ohjelman päättymisen jälkeen siitä erilaisia tiedostomuotoja (kuten tämän sovelluksen käyttämät 300 kbps, 1Mbps ja 2 Mbps mpeg4 -versiot). Näiden muodostaminen ottaa aikansa, joten elokuvan, tai muun pitkän ohjelman päättymisen jälkeen voi kestää muutama tuntikin, ennen kuin ko. ohjelma on katsottavissa. Katso myös "Lataukset /Miksi listassa sitten näkyy ohjelmia joita ei ole tallentimessani?"

Mitä tällä tekee kun se ei edes tue suoratoistoa mobiiliverkossa?

Vaikka mitä! Ehkä toimivin käyttötapa on tehdä suosikkiohjelmistaan suosikkeja ja laittaa ‘Lataa’ -ruksi päälle. Sitten vain työpäivän aikana laitat laitteen kiinni latauspiuhaan ja softan päälle. Töistä lähtiessä on sitten akku täynnä virtaa ja sovellus täynnä ohjelmia joita voit katsella vaikka kotimatkalla (jos et aja).

 

Kaapelit ja AirPlay:

Tukeeko sovellus AirPlay -ominaisuutta?

Kyllä.

Tukeeko sovellus ulkoisia näyttöjä kaapelin (komponentti, komposiitti, HDMI) kautta?

Kyllä. Sovellusta on testattu ainoastaan Applen omien kaapelien kanssa, joten kolmannen osapuolen tuotteista emme uskalla luvata mitään, mutta toisaalta ei ole myöskään mitään syytä olettaa että ne eivät toimisi.

 

Tunnetut Ongelmat:

Tunnuksessani/salasanassa on ääkkösiä, miksei kirjautuminen toimi?

Valitettavasti TVkaistan meille tarjoama kirjautumispalvelu ei tue ääkkösiä. Mikäli tunnuksessasi on ääkkösiä, voit pyytää TVkaistan asiakaspalvelua (asiakaspalvelu@tvkaista.com) muuttamaan käyttäjätunnustasi.

Mikäli salasanassasi on ääkkösiä, kirjaudu osoitteessa www.tvkaista.com ja vaihda salasanasi Asetukset-sivulla.

Miksei kirjautuminen toimi Arabiemiraateissa, Kiinassa, … jne.

Joissakin maissa on käytössä valtiollinen nettiproxy jonka kautta kaikki ulkomaanliikenne kulkee. Nämä proxyt estävät tietynlaisen verkkoliikenteen, mikä haittaa TVkaista-sovelluksen toimintaa. Ainoa ratkaisu ongelmaan on käyttää VPN-yhteyttä jonkin ulkomaisen palvelimen kautta. Jos sinulla ei ole käytössä VPN-yhteyttä, AppStoresta löytyy ohjelma nimeltä "Hotspot Shield VPN", joka on ilmainen. Tällä sovelluksella voi käyttää VPN-yhteyttä viikon ajan ilmaiseksi. Jos VPN:lle on tarvetta pitempään, voi siihen ostaa lisäaikaa, esim. yksi kuukausi maksaa n. 0,89 euroa.

Olen hotellin/lentokentän langattomassa verkossa. Miksei sovellus toimi?

Monissa julkisissa verkoissa on tiukemmat palomuurit, jotka estävät sovelluksen toimimisen. Näissä tilanteissa auttaa VPN-yhteyden käyttäminen. Katso lisätietoa VPN-yhteydestä kohdasta "Miksei kirjautuminen toimi Arabiemiraateissa, Kiinassa, ... jne?"